Monday 11 October 2010

Too much or less much?

gambar hiasan

Another day not being at home, at least not the whole day. Tadi ada terbaca kawan punya facebook shout out. Dia cakap, he's been trying too hard to love and to be loved by his new job. Rasa macam terpanggil untuk berkata sesuatu tentang itu. Bukan tentang kerja. Tapi, tentang 'trying too hard'. There are days, di mana kita semua trying too hard for something. Name it kerja, relationship, study or even life. Siapa cakap trying too hard tak bagus? Bagus sangat. Berbaloi. Sebab biasanya kerja keras akan membuahkan hasil yang manis, kan? Macam itu lah pada kebiasaannya. 

Semua orang mahukan yang terbaik - tercantik, terkacak, paling berjaya, cemerlang (in every thing you do). Dan kita selalu disogok dengan kata-kata seperti, "usaha tangga kejayaan", "tanpa keyakinan mimpi tidak akan menjadi nyata", "yang bulat takkan datang bergolek, yang pipih takkan datang melayang" dan banyak lagi. Kata-kata berupa peransang untuk teruskan berusaha dan usaha keras adalah kunci kejayaan. Aku tak nafikan itu semua betul. Cuma, ada ketikanya, kita terlalu berusaha dan letakkan usaha itu sebagai 'alasan' untuk capai target. Pernah tak kita terfikir, mungkin kerana usaha kita yang berlebihan itu yang menyebabkan matlamat kita tak tercapai? 


Ada certain things yang kita perlu let go atau follow the flow. Tak salah macam tu, rather than putting too much effort tapi tak membuahkan hasil yang sepatutnya. Misal kata dalam pelajaran. Hard work is really important. True. Tapi kalau dah belajar sepanjang masa, tak ingat waktu tidur, masa makan pun tak berapa betul, tak peruntukan masa untuk bersosial, then itu adalah trying too hard which leads you to bullshit-ness. *mind the word, but I meant it* Kamu semua ingat, boleh dapat flying colours ke kalau belajar sampai macam tu sekali? Atau dalam relationship. Kamu cuba segala macam benda untuk menarik hati si dia. Belikan hadiah, call setiap hari, text setiap masa, ajak keluar ke sana-sini. In the end, kamu lebih memburukkan keadaan kerana si dia berasa sangat annoying dengan perbuatan kamu. To make things worst, kamu  kehabisan duit dan membazir masa. Tell me if you think it's wrong, but it's really happening. Come on, this is the real world, not the fantasy world of Cindarella or Snow White. 

Mungkin contoh-contoh seperti di atas tak berlaku pada anda dan semua orang (atau mungkin BELUM berlaku lagi?). Orang-orang tua selalu cakap, "berjimat sebelum habis, beringat sebelum kena". Renung-renungkan~ 
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)