Sunday 3 October 2010

Fenomena 'networking'

errkkhh.. dah beberapa kali aku cube menaip, tp the right sentence still isn't coming out. Agak kebosanan sebenarnya di rumah. *I'm a realistic person, I do like internet, movies and stuffs but I still want to go out to see the real people in the real world make real things*

Ok, berbalik kpd tajuk entri ni, korg bleh recall x, the first networking page ever yg korg register? Kalo x silap aku, back then (mcm dah lame gile jek bunyinya), 'Ruangsaya' (Myspace) ngan 'Berkawanan' (Friendster) were soo femes. Menurut history, Friendster adalah social network service yg terawal yg menjadi kegilaan dunia. Kemudian di ikuti oleh Myspace, LinkedIn (biasanya utk kegunaan profesional), Bebo dan 'Mukabuku' (Facebook) pd 2004. Mukabuku kemudiannya berkembang dr sehelai muka surat, ke berjilid-jilid, hasil minat dan sokongan penduduk dunia. Dlm ms yg lebih kurang sama, social network service yg lain pon ade, mcm 'Pendaraban' (Multiply), 'HaiLima' (Hi5) dan 'Pengumpat' (Twitter). Ada sesetengah website yg menyenaraikan ranking top social networking page ni turut masukkan Youtube, Blogger dan Wordpress dalm list mereka. Bg aku, ke 3-3 mende alah ni bukan lebih kpd social network service sgt. Dan antara terbaru yg semakin gigih memanjat tangga ranking adalah 'BorangMusimBunga' (Formspring). 


Aku menceburkan diri dlm sns (social network service) ni bermula dgn friendster. Lama kelamaan, friendster jadi makin malap sbb xde features yg menarik, selain gangguan2 application yg ntah apa-apa. Kemudian, waktu tu heboh diperkataan psl mukabuku. Kawan2 aku ckp, bleh tag2 gambar la, bleh tag org dlm shout out.. Macam best! Tanpa melengahkan masa, aku bukak la account dgn mukabuku. Free je, dan x perlukan buku account, walopon name sns tu mukabuku. (Patutnye jadi bukabuku la kan.. eh, tp kalo dlm english, dah Openbook, skema la plak). Waktu ni, aku mmg dah ade start career aku dlm bidang blogging. 

Pastu, aku berjinak2 dgn twitter. Agak konpius waktu itu. Yelah, dah ade fesbuk, nak ade twitter plak? Mcm x make sense plak, dah tweet kat twitter, pastu nak buat shout out kt fesbuk lg? Tp, kat twitter pon, ade xde la aku tweet byk pon. Tuit muit sebutir dua, buat penuh syarat ade account. Of course seme org taw la kan, fesbuk tu, bleh connect dgn twitter. Bila dah mcm ni, segala kekonpiusan aku, terhadap fungsi sns hilang sedikit demi sedikit. Berkenaan twitter, otak agak mcm tak dpt nk cerna sket nape ade golongan yg sungguh-mungguh menuit (aku sgt2 hrp korg fhm istilah ni). Dalam sejam, ade dekat 100 tweets kot! Ok lah, fine, dia ade account twitter, so ikut suke hati dia lah dia nk tweet bape juta kali pon. Yg aku nk annoying gile, bile account twitter dia, dia pi connect dgn account fesbuk dia. Ko bygkan la.. Kalo dlm sejam dia dah tweet 100 kali, nnti traffic kt news feed fesbuk ko, jem dgn tweet dia je! Tak ke mcm h***m tuh! Aku mmg berbulu la dgn golongan mcm ni. Aisshh.. 

Dah. Lupakan je. Next! Ouh, BorangMusimBunga. Walopon name dia mcm ni, tp borang ni, mmg ade dlm semua musim. Mula2 aku taw wujudnya formspring ni, dr blog kwn aku. Asyik meninjau2 blog beliau, aku tnampak kt sidebar dia, ade column utk isi borang. "apekah ini?" mcm tu la ekspresi jakun aku, ms mula2 aku kenal formspring dlu. X bother pon nk ikut buat borang jugak. Tolong kawan aku isikan borang tu kat blog mereka, ade lah sekali 2. La ni, baru aku buat borang utk aku. Bukan bersungguh sgt pun, sekadar nak ade je. Nanti esok2, kalo org tny, "ko ade formspring x?", bleh la aku jawab, aku ade. Hahahaaa.. 
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)