Thursday 30 December 2010

Cerita di sebalik Harrods

Salam,

Dlm kegembiraan rakyat Malaysia sempena kejayaan pasukan Harimau Malaya di Jakarta ptg td (waktu UK), aku sibuk membeli brg kt London. Pergi Harrods tadi uolls! *gedix dgn tibe2* Aku rase, sepanjang aku duk UK, termasuk kali ni, mungkin 3 kali je kot aku jejak kaki kt Harrods tu. Siyes! Sebab ape? Silelah usha sendiri dia punye online store. Anda hanya mampu membulatkan mata melihat tag harga sehelai tops £100+ atau seutas jam tangan yg boleh cecah nilai £20,000+. Sbb tu lah aku ckp, selama aku duk UK ni, bape kali jek aku jejak kaki kt situ. Tu pon td, bukan nk beli ape pon, beli Harrods souvenirs je. Tu je la kot yg murah kt situ. Tu pon, aku beli sbb ade sale half price. Kalo x, memang xkan pegi lah. Utk makluman umum, average harga utk 1 shopper (Harrods bag) yg aku beli td dlm £8 shj, sbb tu aku beli. Beli utk mak dgn adik2, bg dorg merasa pakai brg Harrods even hanya shopper bag yg x seberapa. 

Harrods, the green canopy (gmbr ihsan Google)
Menurut org yg biasa jalan2 kat Harrods, kata dia, hari2 biasa, Harrods x lah di penuhi org pon. Lengang je. Ye lah kan, brg mahal2. Org2 yg mampu je la bleh lenggang-kangkung slalu melepek di Harrods tu. Bagi aku la kan, org yg dtg Harrods ni ade beberapa kategori;
  1. Memang btol2 kaya dan patut berlagak - Golongan ni memang geng2 kaya dan berduit-berharta lah senang cite. Macam stok2 kerabat (tak ingat negara mane) yg kne saman hari tu. Ape ada hal, stakat bayar saman 'no parking' £250 sebab park kereta tepi Harrods, kalo compare ngan beli tie selai harga £500+ ye tak? Org2 mcm ni mmg aku x bleh nk ckp ape lah. Mereka akan senantiasa memenuhi Harrods, lebih2 lagi time xde sale. Ye lah, dah ade duit, buat ape nak bersesak2 jugak mase org tgh ramai duk mengejar sale, iya dak?
  2. Tak kaya dan tetap berlagak kaya - Ini mmg tak boleh blah. Duit xde la banyak sgt. Pergi Harrods pon time ade sales je. Tapi, duk blagak macam dia tu, Harrods regular. Bukan main duk belek brg2 sales, pastu ckp, "oh, yes! I definitely wants to buy that one. The one I had at home wouldn't stay long" sambil jari duk tunjuk2 kt skincare yg dah drop harganye. Pfffffttttt.. 
  3. Memang duit ckop2 makan je dan sah2 memang x berlagak - Haaa... yg ni.. golongan yg nak 'merasa' je. Duit pon, ckop2 beli ape yg patut, utk skali skala shopping, jalan sket2. Saje nk merasa jejak kaki kat Harrods and beli ape yg mampu je. Macam aku lah senang cite! Kan mampu beli souvenirs je. Hahaha.. Tu pon, hanya di kala ade half price sales. Kalo x, mmg x merasa, oke! Nak berlagak? Simpan je lah lagak tu dalam freezer kat rumah. 

mcm dorayaki x? :P
Hahaaa.. Walopon ini semua hanyalah teori dari aku, tp golongan2 mcm ni, sebenarnye boleh jumpe di mane2 pon. Btol, kan? Kan? Angguk saje, oke! Ouh, ya! Sbb nk merasa sgt, td kami (share 3 org, sbb mahal sgt) beli Mini Macaroons *mcm kuih dorayaki sket - mane pulak aku taw mcm dorayaki* 12 bijik £14 uolls! *pengsan* Color dia sgtlah hap-pening. 

ni pulak brg2 hasil 'tangkapan' td.. isi dia x perlu di-reveal la ye
FJ : Syabas Harimau Malaya! Alangkah indahnya kalo aku boleh tgk game ptg td! 
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)