Thursday 16 December 2010

Trend terkini : majlis tunang dan kawin yang grand?

Salam,

Oleh sebab dah lame sgt tak berblog, hari ni aku nk utarakan 1 topik hangat di kalangan masyarakat melayu zaman kini, iaitu trend majlis tunang dan kawin yang grand. Aku ade baca kt blog theotherkhairul tentang topik 'couple dan tunang adalah haram?', tp x sempat nk bagi feedback psl soalan dari pihak penaja, (sbb dah lame sgt x berblog) dah ade respon balas dari penaja sendiri. Topik aku ni x berkait pon psl soalan tu, cuma mungkin ade sedikit bersamaan dari segi point of view. Sebelum aku ulas lanjut atau tinggalkan persoalan utk kamu, kamu dan kamu semua, ape kate kite rewind balik stock memory kite ke 10 tahun lepas. 

Waktu tu, tahun 2000, dunia baru je melangkah ke zaman Millennium (yg org duk sibuk perkatakan waktu tu). So, seme mende yg nak ala2 millennium gitu. Kalo x silap aku, dlm sekitar tahun ni la, trend buat majlis kawin grand2 bermula. Tahun2 sebelum tu x obvious sgt. Dan majlis kawin zaman mak-ayah kite dlu lg lah serba sederhana dan serba simple. Sekitar thn 2000, segalanya bermula; pertumbuhan industri fotografi pengantin, perkembangan fesyen persalinan pengantin dan bermulanya pakej2 perkahwinan yang gempak. Dgn adanya ini semua, timbullah keinginan majlis kawin grand, dgn kek kawin nak kne vogue, deco2 bilik pengantin mesti ngetop, brg2 hantaran x boleh kurang dr 21 dulang, kad jemputan kawin xnak yg cikai2, duit hantaran xmau sket, pelamin xnak same dgn org lain, org yg bawak hantaran nk kne pakai baju same (kne sedaikan baju utk dorg), sediakn baju utk pengapit, x masuk flower girls lagi, etc.

gambar hiasan

Lantaran kehebatan majlis kawin sebegini, org yg nak btunang pon ikut same. Dah jadi trend pulak zaman skrg, majlis tunang pon dah macam majlis kawin. Siyesly, org skrg btunang nk pon nak grand2. Kne ade hantaran byk2, buat majlis jemput org kampung dtg, siap ade persalinan pulak tu, ade pelamin, siap doorgift lagi. Pendek kate, xde beza pon majlis kawin dgn majlis btunang skrg. Konsep btunang yg sebenarnya dah lari. Kalo ikutkan, dalam Islam, bile lelaki tny, 'awk nak kawin dgn sy x?' dan pompuan tu jwb 'ye', tu dah kire btunang dah. Dan setahu aku, btunang ni x perlu di hebah2kan. Btolkan aku kalo aku salah. Soalan aku yg pertama; perlu ke majlis btunang pon nk grand2 mcm tu? X ke membazir? Blom lg kawin.. Blom lg nk settle perkara2 lepas kawin, kan?

gambar hiasan
Perkembangan pesat 'industri kawin' dari satu tahun ke satu tahun yang lain menyebabkan niat utk satu-satu pasangan itu utk berkawin mcm 'tercemar' sket. Kenapa? Korg mesti ckp, 'suke hati ko je nk ckp mcm tu..', 'ko x pnah kawin pon, x pyh nk memandai'.. and.. whatever.. Org gelabah mmg cepat melatah. Ini hujah aku. 
  1. Seme mende nk yg grand2, dan mahal2 je sbb xnak kalah ngan majlis kawin kawan2.
  2. Kang nnt, kalo buat majlis kecik2 kne kutuk kat org. So, dari kne kutuk, baik x payah kawin dlu, yg lama-kelamaan x jadi kawin lgsg. (Padahal, waktu tu, duit ckop je nk buat majlis yg sederhana)
  3. Belum kawin lagi, dah dibebani hutang majlis kawin yg byk. Jgn nak ckp aku pandai2 buat cerita, tp aku ade knal hamba Allah ni, yg skrg anak dah ade 2 tp hutang kawin pon x abes2 lagi byr. Tu blom masuk hutang belajar mcm ptptn, kan?
  4. ...
Aku ade utarakan isu ini kt fb. Dan ini adalah antara feedback yg aku dpt;

aku suke komen yg ke-3
Skrg tahun 2010 dan majlis btunang yg gilang gemilang jadi ikutan. Agak2 dalam 6-10 tahun akan datang, org nk declacre couple pon buat majlis kot, kan? Aku tak nafikan menda2 mcm ni ade juga bawa kebaikan utk org lain; terutamanya pihak2 yg berada dalam 'industri'. Spa, butik pengantin, pembuat kek, fotographer, mak andam(s) dan pihak catering adalah antara kelompok manusia yg boleh cari rezeki yg agak lumayan dgn adanya kenduri kawin atau majlis btunang yg geren. 

Well, aku x kisah pon kalo korg mampu. Kalo mampu, buatlah. Tidak pon diri ini jeles ke ape. Cume, aku mencari ke-reasonable-an mende2 mcm ni. Ok, fine. Kalo majlis kawin, acceptable lah nak buat grand2 kalo mampu, kawin sekali je kan (insyaAllah) seumur hidup kecuali utk golongan artis. Kalo tak mampu, tak payah la buat. Nanti, azab hutang angpa tanggung kemudian hari tahu dak? Utk org yg nk btunang, personally aku rs x perlu la buat majlis beria2. Bek la simpan duit tu utk majlis kawin nnti, atau yg lebih penting lg, lepas kawin tu. Btunang ni byk dugaan taw x? Sbb tu kalo nk btunang, org2 tua x kasi btunang lame2. Dah taw byk dugaan, kalo x kuat, nnti terputus mcm mane? Padahal dah abes dekat RM10K utk majlis tunang. Aigoo~~~

FJ : Lame btol ambek masa nk siapkan entri ini. Mungkin kerana syok sgt melayan korean variety shows. 
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)