Monday 31 January 2011

Review Filem: Aku Masih Dara

Salam,

Seingat aku, ni adalah kali pertama aku buat review movie kt blog ni, walopon aku adalah peminat tegar movies. Ya, tahun ni, byk kali aku mencemar duli kt blog ni. Bukan ape, utk penuh resolusi jangka pendek blog aku je. Anyway, Aku Masih Dara adalah antara filem melayu arahan pengarah terkenal kat Malaysia, Ahmad Idham. Antara barisan pelakon yg menjayakan filem ni ialah Raja Farah, Asyraf Muslim, Diana Amir, Farid Kamil, Yana Samsudin, Riezman Khuzaini, dan beberapa org lain (hang pa check la sendiri). 

poster filem
Kalo tgk jalan cerita filem ni, x lari jauh pon dari line 'filem melayu'. Balik2 tang tu jugak. Plot berkisar tentang kerosakan akhlak muda-mudi melayu zaman sekarang dan bagaimana sesetengah dari mereka berubah dan kembali ke pangkal jalan. Sbb ape aku ckp muda-mudi melayu? Sbb pelakonnya semuanya melayu, watak utamanya semuanya melayu dan aku percaya staff produksi pon kebanyakannya melayu cuma producer je cina.
Aku Masih Dara mengisahkan tiga sahabat baik, Aleesya (Yana Samsudin), Sofea (Raja Farah) dan Hani (Diana Amir) membesar dengan latar keluarga yang berbeza. Kehidupan serba moden menyebabkan mereka leka dengan tuntutan agama lantas terjerumus dengan gaya hidup barat. Pergaulan bebas serta menghalalkan yang haram bukanlah sesuatu yang asing dalam kehidupan mereka. Namun segalanya berubah apabila Firdaus (Asyraf Muslim) muncul di kalangan mereka sehinggalah terdetik hati Sofea untuk berubah menjadi kedamaian. - source : manggaonline
Penerapan nilai positif dalam filem ni aku boleh kasi markah up sket. Walopon begitu, nilai negatif dan sex sales dalam filem ni begitu ketara. Aku boleh ckp, kalo org tgk filem ni, mungkin ade yg timbulkan persoalan; "mmg mcm ni ke life remaja skrg?" atau mungkin ade jugak yg ckp, "ni baru sikit..".

snapshot dari utube, kualiti x berapa bagus
Ada beberapa perkara yg aku x suka/faham dgn filem ni. Aku taw niat Firdaus (watak dlm filem ni) baik bile dia ckp dia nk ikut cousin dia pegi club. Tp, setaw aku, niat x menghalalkan cara, kan? Pastu aku x faham, kot ye pon dia nk btolkan cara hidup cousin dia, dan nk tgk sendiri apa yg cousin dia buat kt club tu, tp cm x logik la pegi club pakai baju melayu n kopiah. Lagi 1 perkara cliche yg aku nmpk, asal org ckp baik, cukup pendidikan agama, mesti nk pakai baju melayu ngan kopiah. Kalo x pakai kopiah tu, dia x baik la? Mcm tu? Namun, aku pon faham, sbb sasaran filem ni utk remaja yg berbagai peringkat pendidikan dan berbeza tahap pemikiran. Nanti kang, kalo bagi watak (ustaz) Firdaus tu pakai jeans sempoi ngan t-shrt bese je, x nmpk imej org warak pulak ye? Timbul hal lain pulak ye? Hurmm.. org xnak pk jauh mmg mcm tu.

Tahap lakonan? Aku bagi full mark kat farid kamil. 3/4 full kat yana, asyraf muslim, raja farah ngn diana amir. For some reason, aku rs diana amir x mampu nk bwk watak dia to the fullest kot. Maybe sbb b4 ni seme watak yg dia bwk, watak baik. So, imej watak baik tu still ade lg kt dia. Ending filem ni aku klasifikasikan sbg 'safe ending'. Senang dan ringkas. Ptt boleh upgrade sket. Dan aku pelik sket. Seingat aku, watak Firdaus kne tikam kat perut. Alih2 last2 tu dia kuwa ngan tangan berbungkus pulak. Ouh, mungkin dia sprained his arm kot.

Filem ni jugak adalah salah satu filem yg aku boleh ckp, mencapai populariti melalui kontroversi (dahulu). Sbb ape aku ckp mcm tu? Sbb sebaris dialog 'aku sangap lubang'. Ye. Sbb sebaris dialog tu, kecoh satu industri filem. Ntah la.. Aku x reti nk komen ape. Byk lagi isu lain yg lg besar dr isu tu utk diketengahkan, utk dikecohkan. Hal tu jugak yg korg nk bangkit2.

Oleh kerana ni first time aku buat review, so aku akhiri kat sini je. Overall, aku kasi 3 stars (out of 5) je utk filem ni. Kira baik hati dah tu. Orait, thanks for reading. Len kali, kalo aku rajin aku review filem lain pulak ye. 
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)