Tuesday 1 February 2011

Tips untuk jadi pemalas

Salam,

Dlm seminggu dua ni, aku mmg malas gile; dlm segala aspek. Sampai 1 tahap, nak mandi pon malas. Aku x heran pon kalo korg nk ckp aku pengotor (skrg winter kot -.-). Oke, borak balik psl aspek malas aku tu. Malas revise, malas masak, malas g klas, malas kluar rmh, malas online, malas lipat baju, malas iron baju, malas buat assignment dan jugak malas update blog. Utk pengetahuan kalian, entry bertarikh 29 hb tu, sebenarnya aku dah start type 3 hari sebelumnya dan entry bertarikh 30hb tu (review), ade lah dekat 2 mggu jugak aku peram kat draft. Aku ckp aku malas, tp x semestinya aku x buat. 

Akan tetapi, 2 mlm lepas, disebabkan rs bosan yg melampau, aku selak helaian A-level support materials dan revise sket2. Sbb bosan yg melampau jugak, pkol 10 mlm aku dah tdo. Xtaw lah ape faktor utama aku jadi mcm ni. Mungkin sbb slalu terperap dlm rumah kot. Dlm bual-bicara aku dgn sorg skulmet dlu, aku ckp kt dia, "kalo lame2 sgt duk terperap kt rumah mcm ni, boleh jadi puteh melepak kulit". Extreme kot aku punye metaphor tu. Tp, xpelah. Setaw aku, semalas2 aku pon, aku x menyusahkan org lain lg. Mksd aku, kalo aku mkn, pinggan-gelas aku basuh sendiri lg. Xde la smpi aku x masak lgsg, x fair pulak kt osmet aku kn. Dan aku still hadirkan diri ke klas, dan kne hadirkan diri utk discussion group aku. Ha-Ha.

So, ape tips nk jadi pemalas? Senang je... 

Jangan makan. Kalo dah malas sgt, lg bgs kalo smpi malas mkn. Sbb ape? Bila dah malas, mesti malas msk, kan? Dah mls masak, xkn nk suh org lain mskkan plak. Nk kuwa beli pon, mesti malas jugak, kan? Kalo dlm kes mcm aku, nk kuwa beli? Sejuk bai. Kalo x sejuk pon, kat tgh2 alam org kulit-dan-bahasa-tak-same-dgn-kita ni, nak beli kt mane mknn dh siap msk? That's why aku ckp jgn mkn. Ok, ko nk telan ape je yg ade kt rmh? hoho.. Nk minum air gune gelas, kn? Dah jd pemalas, xkn nk basuh pulak. Sbb mls nk basuh, so jgn mkn dan minum. Ha-Ha.

Jangan mandi atau guna toilet. Kes pemalas tegar, nk flush jamban pon dia tak ndak, ko tahu? Jikalau tips no 1 korg ikut, aku rs, utk follow tips no 2 x jadi masalah sgt. Dah x makan minum, xde la benda nk buang yek? So, x guna toilet. Xnk buang air, tp nk mandi jugak? La.. buat ape nk mandi, bukan ko rajin nk kuwa rumah pon, nk melawa-mewangi. Nnti, kalo dah mandi, nk kne keringkan rambut la, cuci muka, gosok gigi. Tak payah tu seme. Ha-Ha. 

Jangan keluar rumah. Kalo da x mandi, nk kuwa rumah mesti ade sket rs segan, kan? Lg 1, ssh nk kuwa ni. Kne tukar baju, kne melawa. Kes tempat sejuk pulak, kne prep pakai baju lapis2. Duh, mao 1.2 jam jugak nk sarung lapisan2 baju tu. Oke, exaggerate. . Kalo nk kuwa g tmpt jauh, kne drive pulak, kan? Penat la drive jauh2. Kalo xde kreta? Lg azab. Nk tunggu bas/tren/teksi/lrt? Jawab sendiri sudah~ Jd, solusi senang. Jgn kluwa.

Senang je kan? Ha-Ha. Aku x taw la kalo ade yg x phm jugak sarcastic-sm aku tu. Ape2 pon, kalo tgk dr sudut positive, org yg pemalas mcm dlm tips aku tu, at least pemalas2 dia pon, xde dia susahkan org lain. Ye x? Jenis pemalas yg menyusahkan org lain yg x berapa digemari sgt. Mcm aku kalo kt rumah. Nak g kenduri pakai baju kurung, tp pemalas nk iron. So, adik aku jadi mangsa. Oleh sbb itu, aku x digemari oleh adik aku, pada waktu itu (shj oke!). 

Korg ni, aku xtaw la. Nk jadi pemalas pon kne kasi tips. Kalo nk jadi pe-rajin kne bg tips logik jugak. 

FJ : Keadaan kat mesir makin kritikal. Tolonglah buat something, selamatkan rakyat Malaysia kt sane. Aku x faham, org2 lain. Mereka x ambek peduli ke? Ouh ya, mungkin sbb BUKAN MEREKA YG BERADA DI SITU. Frustrated. (_ _)
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)