Wednesday 6 June 2012

Sempena musim kawin : Perlu atau tidak invite ex?

Assalamualaikum,

[sumber]
Musim cuti sekolah kt Malaysia ni, sinonim sgt dgn musim org kawin. X kira la cuti bulan 3, bulan 6 atau bulan 11. Aku yakin sgt, saki-baki lagi 3-4 hari cuti sekolah ni pon, masih ada org yg nak buat kenduri kawin. Makanya, masih ada lagi weddings yg perlu dihadiri untuk memenuhi tanggungjawab sosial kpd masyarakat. Kalo kat area tmpt aku tinggal ni, bila nama je cuti sekolah, dah xde term weekdays-weekend. Boleh kata setiap hari pon ade wedding. Kalau tak bernasib baik, dlm satu hari, smpi ade 4 wedding invitations. Good luck aku ucapkan utk perut korg.

Bagi pihak pengantin dan keluarga, aku rasa dua-dua pihak sibuk dalam mengendalikan urusan jemputan. Nak jemput siapa, bajet berapa ramai jemputan, etc. Ofkos lah kalo jemputan utk kawan2, dibuat sendiri oleh pengantins. Persoalan yg aku nk timbulkan di sini ialah, perlu atau tidak korg jemput ex(s) ke wedding korg? - nyata di sini, soalan ini ditujukan kpd pengantin yg ade ex(s) la kan. 

Hasil survey aku di twitter mendapati, ada sesetengah org jemput ex(s) dan sesetengahnya tak. Bagi aku personally, mungkin pengantin tu sendiri kne tgk dulu mcm mane hubungan mereka dgn ex(s) mereka skrg dan turut mengambil kira perasaan bakal pasangan sebelum melayangkan jemputan kpd bekas kekasih masing-masing. Maksud aku, kalo skrg masing-masing masih berhubung, dan xde apa2 masalah, ok la kalo nk jemput. Tapi, dibuatnya bakal pasangan si pengantin x suka @ x selesa @ x gemor @ apa2 shj perasaan kurg senang timbul terhadap si bekas kekasih, maka x perlu la dia dijemput. 


Ada jugak yg terus mengambil keputusan tidak menjemput ex(s) tanpa perlu fikir apa2. Lah, dah majlis dorg, ikut suka dorg lah nak jemput siapa, kan? X perlu nak fikir perasaan bakal pasangan, perasaan sendiri, atau pun perasan bekas kekasih bila dah dpt kad jemputan. Senang. 

Pada aku, kalo si pengantin tu jemput bekas kekasih(s) ke wedding mereka/dia, dgn niat nk show off yg kononnya dia boleh bahagia tanpa si bekas kekasih, baik x payah jemput terus. Sbb apa? Korg kan nak dirikan rumah tangga. Nak hidup bahagia dgn bakal pasangan, kenapa perlu nk fikir lagi perkara yg lepas2? Penting ke utk tunjukkan semua tu kat ex(s)? Nak dirikan masjid ni, perkara baik. Jadi, niat tu, biarlah selari dengan perkara baik yg nak dilaksanakan. Betul x? :) 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Off pengalaman aku sendiri, aku pernah dijemput ke majlis wedding my ex sebanyak 3 kali (jemputan ke majlis org yg sama). Kental x kental jugak la kan, mamat tu jemput aku pegi wedding dia. First event, belah wife dia nun di utara bulan 9 (thn bila, x perlu diberitahu). Aku dijemput oleh wife dia through facebook event. Bila aku rsvp 'not going', si mamat tu, pm aku personally tanya kenapa x pegi - which aku rasa, dia x perlu pon utk tanya. 

As for wife mamat tu masih lagi ada baki pengajian selama setahun di uk, bila dah balik ke sana, dorg buat small ceremony utk kwn2 dia uk. Sekali lagi aku dijemput. Kali ni, dia sendiri yg jemput. Aku pon heran jugak sebenarnya, kenapa dia jemput aku pegi, sedangkan akal waras dia sepatutnya dah boleh fikir yg aku x pegi. Kali ketiga, majlis bertandang. Yg ni aku pon x igt bila. Dan aku pon x bother dah utk kasi jwpn sama ada utk pegi atau x.

FJ : Kawan, aku minta maaf sbb x dapat hadir wedding kau. Aku doakan kau bahagia. :) 
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

3 Responses so far

  • kelakar plak baca kak wan...sampai 3 kali dijemput...nak sgt la agaknye kak wan pergi majlis dia ye dak:)

  • AmyZana says:

    Kalo jemput ex ni, x rse awkward ke? Kalo sye dah besar nnti maybe x akan jemput ex kot.

  • Unknown says:

    @jiha ismail.. tu lah kan.. xtaw la ape yg dia nk k.wan tgk :P

    @AmyZana.. ade org x rase awkward.. sbb tu dia jemput :)

  • Post a Comment

    Have something to say? ;)