Thursday 28 April 2011

Tgk bola @ Stamford Bridge Stadium : Chelsea vs Birmingham City

Assalamualaikum,

Sejak akhir2 ni, semangat nk berblog dah makin susut, bertentang dgn semangat perkembangan fizikal. -.- Baru je abes cuti Easter sebenarnya. Tp, time cuti tu pon, even xde buat ape sgt kt rumah, xde jugak initiate nk update blog yg dah kusam ni. So, tgh mlm2 buta ni, baru nk update. (sebenarnya, baru sedar yg blog ni dah slalu sgt diabaikan) Lebih kurang seminggu yg lepas. Aku ikut member2 tgk bola kat stadium. First time la tu kot experiencing the live football match ever in my life. Sementara hari masih awl lagi, kitorg lepak2, jalan2, n makan2 dlu area bayswater. Makan peking duck! Haha. Lama kot kitorg duk kt kedai tu. Amoi kt situ pon dah pandang semcm je kt kitorg. Ala, bukan ade ramai org pon~~ Lek laa..


Kenyang makan itik yg penuh dgn lemak tu, kitorg g solat asar kt MSD. Lepas tu, dlm duk tgh kenyang tu pon, sempat lg layan teh tarik segelas sorg pulak. Bila pekena teh tarik, tambah pulak dgn perut penuh, nak bjalan pon x larat. Haha. Buruk kan, perangai? Tube dr bayswater ke stadium penuh sesak dgn org baru nk balik keje dan jugak penyokong2 bola yg same hala tuju dgn kami. 


mcm ramai je org, kan?
Oleh sbb member aku tu penyokong chelsea, so, aku pon terpaksa la masuk geng dia. Kalo ikutkan, aku xde fav football club pon, sbb x ikut sgt perkembangan bola. (shame, kan? hukhuk) Sbb aku pergi sekadar nk experience je, so xde la aku bersemangat waja smpi nk g beli jersey chelsea mcm budak 2 org ni. Adoi~ Tp agak berbaloi la kot, sbb hr tu dorg ade wat sale. Harga asal dlm £42, tp dorg dpt £25. Ade org ckp, harga jersey kt stadium lg murah. Aku x rs mcm tu. Seingat aku, mase aku pergi tour Old Trafford n Liverpool stadium dlu, harga jersey x murah pon. Same je dgn harga biasa. Cume, besenye, kalo nk travel ke stadium semata2 nk beli jersey, mmg x berbaloi la kan. 


Dah shopping2 sket, baru la kitorg masuk stadium. Yg pasti, bukan aku la yg duk shopping tu. Aku tgk je. Hehe. Waktu tu, dlm stadium blom ramai org yg masuk n ambek seat masing2. So, kami2 di ajak oleh mamat diehard chelsea (alep) g ronda2 tgk kwsn. (dah mcm wakil rakyat la plak) Pemain birm city tgh warm up n training kt padang. Beberapa minit lepas tu, baru la pemain chelsea masuk. Mcm2 aksi la jugak dpt tgk, tp x dpt lawan tgk aksi 'press'. Sorg2 bwk camera dgn lens yg panjang dan besar gedabak, kot~ Kagum gile tgk. Haha. Bape kilo la agaknya berat camera tu ek? :P





Puas bergambar, kitorg balik kt seat masing2. Lagipon, segan la plak nk mencapab bila dah ramai org mula masuk, kan? Tgh2 aku syok tgk gmbr yg da disnap2, game bermula. Lebih kurang 3 minit lepas game start, chelsea dah score first goal. Aku mcm, "haaa? biar betik birm!" Siyes. Terkejut jugak. Sbb menurut si alep tu, game before ni, chelsea dah penah bertemu dgn birm g stadium lawan dan kalah kt tangan birm. So, ni mcm pay back la ye? Konon nk proof 'we play better at our own place'? Teori aku je tu, sila jgn salah sangka. 

lawa x shot ni? haha - syok sendiri
after first half, press terus update ape yg patut
Abes je first half, chelsea dahului game dgn 2-0. Beberapa minit lepas start 2nd half, ade 1 ketika tu, aku yg x reti tgk bola ni pon bleh marah tgk chelsea main. Sorry la ek peminat chelsea. Main mcm pondan! Apekah? Passing ntah ape2, mcm da xde energy je. Naseb baik few seconds je jd mcm tu. Ni, kalo pemain msia yg main lwn indonesia, org yg buat spekulasi dah. Konon2 kne jampi or pukau. Biasala, melayu~ @.@ Aku x sure dlm minit ke berapa birm score nk pecahkan mata 0 dorg. Yg pasti, gol tu dari hasil free kick atau penalti. Lupa dah. Chelsea pon ade dpt 1 free kick dlm kotak penalti. Drogba yg ambek. Heh~ Syg je, sepakan yg x berapa menarik, x dpt score. Game berakhir dgn mata chelsea 3 dan birm 1

Utk pengetahuan pembaca sekalian, aku bkn peminat bola dan sama skali bkn penganalisis sukan bola sepak. So, ulasan2 kt atas ni, dari kaca mata dan perspektif aku sendiri. Ingin aku tegaskan kt cni, kalo nk taw ape sebenarnye jadi, pi lah bace review atau blog2 org lain. Lgpon, match ni dah seminggu berakhir kan. Mesti dah mcm2 berita yg kuwa. 

FJ : Nak tdo dah. Esok ade klas -_-

If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)