Monday 4 April 2011

kisah ular dengan pinangan

Assalamualaikum, 

aku sepatutnye dh tdo skrg. Tp, sbb da tdo lepas maghrib td, skrg dah x ngantuk. Haishh. Esok kena pergi skolah utk mggu terakhir sebelum bermulanya cuti musim bunga. Siang td, aku ade call family kat msia. Ade cerita kelakar (dan cemas) utk aku kongsikan kt cni. 

Kisahnya bermula dgn situasi cemas. Waktu tu, petang di hujung minggu. Biasanya petang2 mcm tu, mak aku (kdg2 dgn adik aku yg skrg ni ade kt rumah) duk melepak depan rumah sambil borak2, minum teh, atau buat kerja dgn laptop masing2. Sedang mak aku busy dgn urusan kerjanya, tibe2 dia terperanjat bila seekor ular yg panjangnye antara 1.5-2.0 meter tibe2 muncul kat halaman rumah kitorg. Terus mak aku call ayah aku, yg biasanya petang2 mcm tu, dia busy dgn urusan bisnes kecil2an dia. Menurut mak aku, ular tu, hampir2 nk masuk dlm rumah! Woh~ Aku yg dengar pon, agak cemas juga (aku x panic, cool je, cume cemas sket :P) Seingat aku, kali terakhir aku nmpk ular kt kwsn rumah aku, waktu aku umur dlm lingkungan 10-11 tahun. Dah lame sgt, sbb aku pon dah umur berapa, kan.. 

Part yg x-tahan-x-bleh-blah, malam hari kejadian, mak aku mimpi adik aku dipinang orang! Nah~! Kata mak aku, ade sorg budak laki, yg apparently mmg wujud di alam nyata (dan mak aku mmg kenal sgt dgn dia n mak dia) bertanyakan kat mak aku perihal adik aku. Mula2, mak aku ckp, "mak cik xbleh lah nk ckp ape2, kne tanya dia sendiri la.. kalo xde org, xpe.. " Ayat mak aku ni, dah berunsur2 perjanjian dah. Sbb, kalo adik aku 'xde sape2', maknanya dia kne kawin dgn budak tu la kan? Budak tu pon, balik la dgn hati yg hampa. Beberapa minggu lepas tu, dia dtg lagi, bertanyakan hal yg sama. Oleh sbb waktu tu (dlm mimpi mak aku lah, realitinya aku x pasti) adik aku mmg xde berhubungan dgn sape2, mak aku terpaksalah terima pinangan budak tu. Kata mak aku, dlm mimpi dia, adik aku tu, ala2 konpius dan rela-paksa je kawin dgn budak laki tu. Aduhai~ Mak aku siap cerita kt cikgu2 skolah dia psl mimpi tu. Dorg gelak sakan! Lawak seyh!

Mesti mak aku terfikir2 sgt psl ular tu, sbb tu dia mimpi mcm tu. Ala, biasanya, org2 tua ckp, kalo mimpi dipatuk ular, nnti ade org nk masuk meminang. Tapi, kisah mak aku ni lain pulak. Terbalik. Nampak ular kat realiti, hal pinangan dlm mimpi. Sbb ape aku ckp lawak? Satu, sbb yg mcm aku explain kt atas ni, benda yg terjadi terbalik. Dua, adik aku tu, memanglah bukan jenis yg ikut-je-mak-ayah-cakap-ape. Dia mesti melawan punyalah! Tiga, budak lelaki tu, sebenarnya (by this, i mean mmg sebenar-benarnya) dah kawin pon! Xkan la pulak adik aku jadi wife no 2 kan? Aigoo~ Empat, aku rase, mak aku x sabar2 kot nk dpt menantu. Jumaat hari tu, dia beria2 duk handle majlis bertunang sepupu aku. Ni penangan majlis tu la kot.. Hehe :D

Lepas bergelak ketawa, aku tanya balik adik aku psl kes ular tu. Yelah, risau jugak, kan.
"Ayah buat ape bila sampai rumah?"
"Nak buat ape, ularnya dah menghilang ntah ke mana."
"Then, ayah xde cakap pape?" -> ayat stendet aku nk taw reaksi ayah.
"Ayah ckp, ular tu, ayah yg bela.."
"Hah???" --> terperanjat abes wa ckp lu.
"Ayah ckp, ayah mmg slalu jumpe ular tu kat blakang rumah kalo ayah pegi tgk pokok2 buah. Ayah buat x taw je sbb ular tu x berbisa."

Adoi~ ayah aku. Apekehei pulak buat ular jadi pet, nih?? Nway, korg, ade cite ular & pinangan yg real, mau share, x?

FJ : Kena paksa tdo jugak. Tomorrow will be a long day for me. Byk preparation, revision, discussion yg akan membawa kpd rase tension dan stress. Hukhuk. Selamat hari isnin semua. I know monday is suck. But, we have to face the reality. 
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

7 Responses so far

  • Unknown says:

    Selalunya kalau ikut org2 tua dulu cakap kalau ada org yg bermimipi ular dan tafsirannya mungkin ada org nak masuk meminang (mgkn utk org lain,adik beradik,kawan2)...tp mimpi emak awak terbalik , jumpa ular di realitinya dan bermimpi ada org masuk meminang..
    hahaha...may be x jadi...(p/s:mimpi hanya mainan tidur...have a nice dream..)

  • Unknown says:

    tu lah.. terbalik.. haha..
    thanks for commenting anyway~
    will visit ur blog next time :)

  • pasni kalo 2nd time terserempak dgn pet snake tu, mak awk mimpi awk kena pinang pulak haha...by the way dh ade sape2 lum =)..

  • Unknown says:

    haha.. mak sy mesti pk bukan2 ms dia nmpk ular tu, sbb tu mimpi bukan2.. kakak adik sy xde sape2 lg :P

  • Unknown says:

    hye nikaviolet! nice name! thanks sbb sudi jenguk2 blog ni.. will visit u soon! :)

  • fyEk says:

    o/..
    sy penah bermimpi di patuk ular..
    bukan sekali, tapi berkali2..
    1st time waktu form 5.. lepas tu di susuli time2 kat universiti..

    nak kata mimpi sbb terbawak2 keadaan di dunia nyata, tiada pula teringat ular or pasal tunang2 neh..

    tapi mmg setiap kali mimpi di patuk ular ni, bangun mmg lencun dibasahi peluh.. dan byk2 beristighfar sbb seram sejuk..

    oh ye, sampai sekarang sy tidak penah dipinang org.. mimpi, hanyalah mainan tidur je.. :)

  • Unknown says:

    woh.. smpi berpeluh2? mcm menakutkan jek..
    btol3.. mimpi hanya mainan tdo..
    tp, pnah je mimpi jd kenyataan.. (yg pasti, bkn kes ular yek.. )

  • Post a Comment

    Have something to say? ;)