Friday 15 April 2011

Dilema tempat kerja

Assalamualaikum,

it's spring, or to say it accurately; my last spring
Setelah sekian lame ternanti-nanti, akhirnya, borang penempatan kerja dan borang tiket pulang ke Malaysia dah selamat berada dlm tangan. Namun, itu x bermakna segalanya dah selesai. Borang2 tu, aku belum isi lagi. Utk borang tiket, x pasti, bila tarikh for sure course akan tamat dgn majlis2 yg dah dirancang oleh pihak university. Pasal borang penempatan pulak, x tahu nk pilih matriks mane. Aku suruh adik aku tanya mak, mak cakap, "sabah or sarawak pon boleh.." Eleh, aku tahu mak aku gurau je. Dia ingat aku x tahu yg dia tu dah x sanggup nak berjauhan dgn anak dia ni? Dah 5 tahun mcm ni, ada hati nk suruh anak mintak kerja jauh2, konon.

Aku kena fikir betul2 pasal tempat kerja tu. Tadi, bila aku btaw adik aku prospek course dia in long term, buat aku terfikir jugak tentang future aku. Antaranya, aku memang nk sambung study buat master. InsyaAllah nak buat part time, lepas lebih kurang 6 bulan or up to 1 year dah kerja. So, aku rase, salah satu kriteria penting utk pilih matriks; dekat dgn universiti yg ada tawarkan course yg aku nak (either buat maths atau education). Aku buat research sket2 utk potential universities yg mungkin aku nk pilih nanti. (I took this damn serious, man!)

OUM : Master of Science, Master of Education, Master of Counselling (maybe xkan ambek counselling kot)
UiTM : Master of Science, MSc Applied Statistics, Master of Education (ade 3-4 major bleh buat)
UPM : Master of Education (byk gile range bleh pilih), Master of Applied Statistics
UTM : MSc Mathematics, Master of Education (byk jugak major yg bleh pilih)
UM : MSc Mathematics, Master of Education (byk jugak, tp ade 1 ni yg menarik; Master of Mathematics Education with Information Communication and Technology (MMathEd with ICT)
UKM : Master of Education, pastu yg science courses, aku x bape paham sket..
USM : MSc Mathematics

Bila aku check balik, kebanyakan universiti yg aku usha ni, xde la dekat dgn pon dgn matriks. So, aku x pasti dah critieria pertama ni boleh diguna pakai ke x. At least, kalo x berapa jauh, xde la nanti aku bazir byk duit kt transport, kan? Next criteria.. errrr.. err.. xde kot? Ni je ke external criteria yg aku ade? (mak aku adalah internal ok?) Kalo ade bf ke, calon ke, bleh jugak nk dijadikan criteria ke 2, sbb musabab nk pilih matriks, kan? Hahaha.. 

Nk tanya pendapat org pon, x taw nk tanya siapa. Kalau tanya mak pon, sure mak jawab, "entah la.. mak bukan tahu sangat.." Korang2 yg bace ni, kasi la idea sket ek.. 

FJ : Esok nak gi tengok wayang! Kalau rajin, nanti aku review Red Riding Hood, okey? 

If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)