Friday 4 March 2011

Mentaliti atau 'mental'? Ke, men-teliti? -.-

Assalamualaikum, 

Selamat masuk bulan mac. Aku percaya, org2 yg lahir dlm bulan mac, x sabar2 lg dah nk tggu tibanya birthday dorg dan dpt birthday wishes, kan? Ape2 pon, kali ni, aku nk bercerita tntg perubahan. Boleh la nk ckp psl perubahan sikap. Tapi, bagi aku, lebih kpd mentaliti. Aku rs, dlm abad ke-21 ni, berjuta kali dah org mempersoalkan tentang mentaliti, cerita mcm2 tentang mentaliti masyarakat alaf baru yg blom nk pnah berubah, lagi2 kt malaysia. Isu tntg mentaliti rakyat malaysia yg dikatakan x seiring dgn perkembangan pesat fizikal dan ekonomi negara. 

Personally, bg aku, soal mentaliti ni, satu yg x senang utk diwar2kn dlm 1 topik secara meluas. Kalo nk ambek dlm skop yg kecik je, boleh. Mcm ape yg aku nk buat hari ni. Sebelum aku masuk lg dalam tntg fahaman aku berkenaan mentaliti, aku x bawak ajaran sesat eh, jgn mcm2 plak korg! aku nk kemukakan beberapa soklan. Apa yg korg fikir bila ade org evaluate dan kritik hasil keje korg? Apa yg korg buat bile nmpk org buang sampah, tp x masuk btol2 dlm tong sampah? Apa yg korg fikir/rasa bila org lain x terima idea korg?

Soal mentaliti ni, berkait dgn cara penerimaan kita tntg sesuatu yg kita lihat atau alami. So, indirectly, mentaliti jugak berkait dgn cara kita respon terhadap situasi tertentu. Mmg x dapat dinafikan, mentaliti ada kaitannya dgn kebijaksanaan. Bear in mind, kalo kamu bijak, tak bermakna mentaliti kamu bagus! Sbb ape? Sbb mentaliti tak berkait secara langsung dgn intelektual. Senang cite, korg bijak-pandai-dpt-first-class-degree sbb korg tekun, rajin blajar dan kuat berusaha. Tp, korg x boleh study utk capai mentaliti yg bagus. Faham dah?


Berbalik kpd soalan aku td, ape jwpn korg? Kalo org evaluate dan kritik hasil keje korg, korg rs nk lempang2 x org tu? Rs mcm org tu x patut ckp mcm tu? Rs mcm ape yg korg buat tu mmg dah sah2 je btolnye. Kalo dah rs bgs sgt, buat ape pulak pegi suh org evaluate hasil keje tu? Kt sini, dah boleh nmpk sket, cara korg berfikir. Kalo korg sorg yg positive, ade tahap pemikiran kelas atasan, korg akan ambek kritikan tu sbg cabaran. Tolong lah jgn fikir, bile org lain evaluate hasil keje korg, "hah, nk cari salah aku la tu.. habis la.." Aku nk tny, so what kalo ape yg korg buat tu salah? At least, kalo org tegur, korg taw benda tu salah kan? It's part of learning in life. Buat salah, org btolkan, barulah blajar namenye.

Berapa ramai antara kita yg akn tlg kutip balik sampah yg org lain buang (tp x btol2 masuk dlm tong sampah), dan masukkan balik dlm tong sampah. Oh, no no. Aku patut rephrase balik ayat aku. Berapa ramai antara kita, masukkan balik sampah yg kita baling, (tp x masuk dlm tong sampah) dlm tong sampah? Aku mintak maaf, ayat aku x berapa cun. T.T Tu pon, aku rs, tong sampah tu dah mcm patut bersyukur plak, kalo kita btol2 niat nk baling masuk tong sampah, iya dak? Kena elok, saje nk main baling2 je, kebetulan pulak ade tong sampah kat situ. Ni benda kecik. Sgt kecik, nk banding kpd isu berkaitan mentaliti yg lain. Tp, dari benda kecik la jadi besar, kan?


Pd pendapat aku, aku x berapa gemar sgt buat keje dlm kumpulan. Aku tends to rs serabut, dan mudah hilang fokus. Walopon mcm tu, aku x bleh nk deny the fact that group work datangkan byk benefits utk aku dan group members tu sendiri. Bila sebut tntg group work, mesti ade discussion dan debate kan? Kalo korg happen to involve dgn discussion, n korg kne utarakan pendapat korg, then lepas baik punya idea kuwa dr mulut korg, tiba2 ahli diskusi x terima idea tu. Hampa? Marah? Korg melawan? Atau plg senang, cabut terus dr meja rundingan? Then, bila org lain bg idea mereka, korg terus tolak bulat2 idea dorg?

Kdg, benda2 yg kecik yg akan beri impak yg besar dlm hidup kita. 3 contoh simple yg aku bg sgt berkait dgn apa yg kita setiap individu buat tiap2 hari. Name lah yg tgh keje, yg still blajar, situasi mcm tu akn dtg jugak once in a while. Aku suke tinggalkan persoalan bile aku buat entri berbentuk diskusi. Kalo org evaluate dan bagi negative judgement, ko bleh la nk marah2, bengang2. Tp, kalo tuhan yg bagi 'negative judgement'?

FJ : Ape pasal nk bengang2 sgt, nanti mentaliti ke mane, 'mental' yg dtg~ Aku bincang topic ni berdasarkan pemerhatian dan opinion aku. Xde reference kat mane2 academic materials pon.


If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)