Friday 3 January 2014

Roasted potato with veggies and prawn

Assalamualaikum,

Semalam aku ade belek2 buku recipe yg bos aku hadiahkan ms aku kawin hr tu. Then terpandang lah pada veggie salad yg sgt tempting ni. Tekak terasa nak. Perot cakap nak nak nak! Misi mencari bahan2 bermula lepas keje td. So, bahan2 yg aku perlu ada ialah;

Ubi kentang
Udang
Tomato
Brocoli
Carrot
Sos thousand island
Garam
Air

The best way utk masak kentang ialah dgn cara roast dlm oven. Oleh sbb oven aku baru je meletup waktu maghrib td (seriously happen, dia meletup sambil bunyi 'pang!' dgn sgt kuat) jadi aku terpaksa rebus ubi aku dengan carrot yg dh dipotong2 ikut selera aku. Ambek sedikit ms utk rebus ubi dgn carrot sbb dorg ni pesen sayur keras kan. Sambil2 tu boleh bersihkan udang.

Elok2 timing udang siap dibersihkan, ubi kentang dgn carrot dh cukup empuk. Keluarkan dan masukkan udang. Udang kjp je. Jgn lame2 sgt. X sedap. Nmpk dh masak sket, terus tutup api. Biar kjp dlm periuk then terus angkat. Lepas tu potong tomato. Udang, ubi dgn carrot td aku gaulkan dgn garam. Ok, sbb ape dh masak baru gaul garam? Sbb aku baru je dpt 2 paket garam beriodin free. Guna jelah. Org yg faham, fahamlah. X faham sudah. Korg kalo nk garam2 kan sket, patut letak garam waktu rebus ubi dgn ketang tu.



Orait, mengapakah dlm pinggan aku xde benda hijau yg dipanggil brocoli tu? Ms kt mart td, brocoli xde. Jd aku x letak. Kalo ade, letaklah. Stim atau rebus kjp je. Lame2 x sedap. Seme bahan2 td, gaulkan dgn sos thousand island. Aku rasa meal aku ni x berapa fun. Jd aku tambahkn elemen fun sket. Buka freezer, capai fries gemuk, goreng! Sambil2 tu, salad td aku letak dlm pinggan. Taruk sos cili dgn cheezy sos sket. Angkat fries kasi join dlm pinggan. Terangkat jugak beb! Udang rasa manis. Kentang dgn carrot cukup masak. Fries gemuk pon sedap. Alhamdulillah, tercapai hasrat.

Korang, try lah! Kalau ade penambahbaikan share dgn aku tahu!

FJ : 2 gian dilepaskan malam ni. Makan dan update blog. :)
posted from Bloggeroid
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)