Saturday 7 January 2012

Carrot Cake dengan Cream Cheese Frosting

Assalamualaikum,

I baked a carrot cake two days ago. First time I buat carrot cake. Before ni pernah. Pernah makan je :P Well, obviously I xde my own recipe. So, I intai-intai la kt google utk cari recipe yg suit my taste. It turned out, banyak teramat recipe carrot cake yg ada. I pilih recipe yg I rase seswai je. I mean, nama carrot cake, tapi kenapa nak kena letak nenas and pisang? Dah mcm mixed fruit cake pulak kan. I meant no harm. Kalo you guys suka carrot cake yg mcm tu, be my guest. 

this was how my carrot cake looked like
Now, jom check out the ingredients and methods;

cake's ingredients
4 large eggs at room temperature (atau 5 medium eggs)
1 1/2 cups (240ml) vegetable oil
1 teaspoon vanilla essence
2 cups (280g) all-purpose flour (tepung gandum)
1 1/2 cups (240g) sugar (refined)
2 teaspoon baking soda
generous amount of cinnamon powder and nutmeg powder
1 teaspoon salt
4 cups (375g) grated carrot (loosely pack)
1/2 cup (60g) raisin
1/2 cup (50g) almond nuts

methods
  1. Panaskan oven pada suhu 180 degree Celcius. Sapukan butter pada tepi cake pan, dan alaskan dasarnya dengan baking paper.
  2. Ayakkan flour, sugar, baking soda, garam, nutmeg and cinnamon powder together in a large bowl.
  3. Pukul telur sehingga kembang. Kemudian, masukkan minyak dan vanilla essence. Pukul lagi sehingga aduan betul2 kembang. (You may want to use electric mixer for maximum results).
  4. Gaulkan adunan telur bersama carrot, raisin and nuts dengan menggunakan spatula. Masukkan campuran tepung td. Gaulkan hingga sebati. ( Jangan gaul terlalu lama, cukup sekadar adunan sebati).
  5. Tuangkan the mixture ke dalam baking tin. Bakar selama 30 - 35 minit. 
frosting's ingredients
230g cream cheese
1 teaspoon vanilla essence
1/2 cup of sugar (refined)
3/4 cup double cream
2 tablespoons butter*

methods

  1. In a large bowl, mix the cream cheese and double cream together. 
  2. Masukkan gula,, esen vanila dan butter. Pukul sehingga adunan kembang.
Now, top the cake up! heee


*kalo xnak letak butter pon xpe ^_^

Boleh refer original recipe kat sini utk carrot cake. Utk cream cheese frosting pulak, sila tgk kt sini.

*** Ouh well, entri ni actually dah terperap kt draft slame 2 bulan. And recently, I ade buat carrot cake lg skali. Hasilnya lebih memuaskan. So, I tukar sket method utk buat this cake from my first attemp. Yg first attempt dlu agak tidak memuaskan. Why not, share the methods,kan? :) Selamat mencuba!

FJ : I know ade yg tggu recipe ni dari I. I'm so so sorry for the delay.

If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)