Thursday, 14 February 2013

Di negara sendiri, tak sama macam di negara orang

Assalamualaikum,

Dah setahun setengah kalau tak silap, aku tinggalkan bumi Britain. Rasa rindu nak kembali ke sana ada lah jugak sikit2. Mungkin sebab tak banyak perkara lagi yang perlu dikenang, maka tak ada sebab solid untuk aku kembali ke sana. England pernah jadi tanah yang pujuk rajuk aku. Pernah jadi tempat aku himpun kisah manis. Pernah juga jadi tempat aku belajar menjadi kuat tempuh duri hidup. Orang yang tak pernah tinggal di negara lain, lebih2 lagi England selalu cakap "waahh bestnya duduk di UK". Selalu aku terima ayat sebegitu. Atau "best kan dapat g uk? dpt shopping, jalan2, main salji". Respon aku biasa saja. Ada lebih dan ada kurangnya tinggal di sana.

Cuma 1 perkara ketara yang aku belajar, kita akan lebih menghargai negara sendiri bila kita berada di negara orang. Kita akan nampak istimewanya negara sendiri bila kita jauh di negara orang. Akan lebih hargai baik buruk negara sendiri. Dan, timbul rasa bangga dengan negara asal kita. Kadang2, bila jumpa barang2 yang 'made in Malaysia' kat sana pon dah jadi bangga. Apa lagi bila orang dari negara lain sebut2 tentang Malaysia, Kuala Lumpur, Kota Kinabalu (KK). Bangga bila nampak kereta buatan Malaysia gah di atas jalan raya mereka. Sedangkan orang Malaysia di Malaysia pulak, sibuk mengkritik, mengutuk, kereta buatan tempatan.

Bangga bila tengok jalur gemilang berkibar megah di tengah kota London. Sedang rakyat Malaysia sibuk membakar jalur gemilang. Bangga bila kawan2 dari negara asing menyebut2 tentang Tun Dr Mahathir. Tapi di Malaysia sendiri ramai yang menghentam beliau. Orang2 di Malaysia sibuk nak makan western dishes, Arabic dishes, padahal mat2 saleh, kat sana suka sangat dengan masakan Malaysia.

Betul, di negara sendiri tak sama macam di negara orang lain. Memang betul lah orang kata, bila dah jauh dari mata, baru kita belajar menghargai...



FJ : aku ade kenal seseorang yang selalu menghargai apa yang dia ada.. dan aku kagum dengan dia

posted from Bloggeroid

If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

2 Responses so far

  • Hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang, lebih baik negeri sendiri. Aku pon baru sedar pasal ni masa kat Hulu Gippsland. Hahahaha miss that place still.

  • Taw xpe.. aku pon same la.. masa duk Malaysia taw duk merungut je..

  • Post a Comment

    Have something to say? ;)