Sunday 18 May 2014

Go! DIY bantal kekabu baby

Assalamualaikum,

Bila balik rumah mak, barulah projek menjahit utk baby jalan. Kt rumah sendiri takde mesin jahit. Kalo kt rumah mak, mesin ada, tok guru pon ade. Kali ni, aku buat bantal kekabu. 2 bantal peluk. 1 bantal tidur.

Bahan2 & alat2 yg diperlukan;

Kain cotton (aku guna cotton flannel)
Kertas (aku pakai surat khabar lama)
Benang
Mesin jahit
Kekabu
Gunting

Caranya,

Mula2 aku lukis pattern dlu atas surat khabar. Sbb aku ni mmg bkn pro menjahit, jd pattern tu penting. Kalo nk guna pattern aku pon boleh. Tp simple je la. Kt bwh ni ukuran utk bantal peluk yg aku buat. Bantal peluk aku x buat bentuk bulat pon. Sentiasa kne spare utk basi bila menjahit. Kalo x, ukuran akan jd salah nnti.



Untuk ukuran bantal tidur, aku buat (14 inci × 10 1/2 inci termasuk basi 1 inci setiap pnjang dan lebar). Dah siap buat pattern, tekap pattern pada kain dan boleh start gunting kain. Kain tu, terbalikkan siap2.



Then, bleh start jahit. Ingat ye. Basi 1/2 inci setiap side ye. Salah 1 side kain2 tu jangan jahit penuh. Spare ruang di tengah2 untuk masukkan kekabu. Ruang tu mestilah cukup untuk saiz tangan kita. Jangan spare ruang di hujung kain. Sbb, nnti bucu bantal jd x berapa cantik.





Dah siap semua sarung, skrg masanya utk masukkan kekabu. Untuk bantal peluk, boleh isi kekabu penuh supaya bantal jadi padat. Untuk bantal tidur, isi kekabu secukup rasa je. X boleh padat, sbb nanti bantal jd terlalu keras untuk baby. Baby newborn x sesuai bantal padat. Gunakan hujung gunting utk bentukkan bucu bantal supaya cantik. Isi kekabu pada bucu bantal. Kalau x isi, bucu bantal x nmpk kemas.





Dah siap isikan kekabu, jahit semula di ruangan yg terbuka td. Jahit tangan boleh, guna mesin pon boleh. Siapkan ke 3-3 bantal. Skrg, dah siap bantal kekabu untuk baby mama!!





2 jenis kain lagi tu, aku ingat nk buat sampul bantal dan cadar baby. Kain 1.5 m yg aku beli utk buat sarung bantal ni pon ade baki lg. Kekabu pon berlambak. So, boleh buat dimple pillow dgn nursing pillow. Semoga terbuat.
posted from Bloggeroid
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)