Monday 21 April 2014

Projek hari jumaat : blueberry cheese tart

Assalamualaikum,

Hari jumaat lepas, aku sempat lg buat blueberry cheese tart waktu rehat tgh hari. Biasanya mmg waktu rehat tgh hr aku dan suami akan balik rmh. Memandangkan rasa nk makan cheese tart yg tggi, maka aku dah tempah 80 tart shell dgn sorg colleague. Nak buat sendiri, acuan tart shell tu xde. Nak cari beria kt kedai malas la pulak. Lagipon colleague tu jual 30 sen je 1 shell. 40 dah selamat dikorbankan untuk mentee2. So, ade balance 40 lg utk aku buat nk makan sendiri, bg MIL dgn mak kat terengganu.



Ini bukan entry resipi, sbb aku x buat sendiri 100% tart ni. Aku buat filling dia je. Taruk blueberry filling sket, lepas tu cheese filling. Cheese filling tu aku beat 250g cream cheese, 2 tablespoon butter, dan confectioner sugar (yg ni bleh taruk ikut taste sendiri). Dah nmpk light and fluffy, masukkan 3 tablespoon wipping cream, sebiji telur (aku pakai telur itik) dan 1 teaspoon esen vanila. Beat lg smpi sebati. Then, boleh pipe ke dalam tart shell.





Dah siap, bakar dlm oven selama 20 minit dengan suhu 185°C. Nnti korg akan nmpk kegebuan tart korg. Hehe. Lepas dh siap, aku pipe lg sekali blueberry filling atas cheese filling tu. Org lain biasanya akan ukir2 seni khat dlu atas tart tu sebelum bakar. Aku ni mmg x reti nk buat seni halus ni. Colour yg sesuai pon xde. Makanya, aku buat style aku je lah.



Bluberry filling yg aku beli ni mmg dh manis (masam2 manis). So, aku punye cheese filling tu aku x buat manis. Jimat sket gula aku.

FJ : berat badan naik mendadak. Sebab tu kne kurangkan gula. Tu sebenornya. Bukan aku kedekut gula tahu.

posted from Bloggeroid

If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)