Friday 28 June 2013

Teringat zaman belajar dulu

Assalamualaikum,

Masuk kali ni dah kira banyak kali jugak aku jaga exam. Dalam dewan exam, mmg mcm2 ragam boleh nmpk. Yg mengantuk, yg sungguh2 menjawab, yg sibuk menjeling kiri kanan, yg tdo pon ade. Biasalah. Namanya pon pelajar. Kebolehterimaan mereka berbeza.

Hari ni, tiba2 aku teringatkan zaman belajar aku dulu. I was one of these students. Struggling with notes and assignments days and nights. Dlm dewan exam pon bertungkus lumus curahkan ape yg sempat aku igt dalam kertas jawapan. Begitu pon, keputusan lgsg x boleh dibanggakan. Dan aku terfikirkan satu benda. Kalau dulu, aku lebih fokus, lebih berusaha dgn kuat, aku yg skrg mingkin bukan begini. Tak pulak aku rasa tak bersyukur. Bukan. Cuma, ade sedikit rasa sesal dalam hati aku. Ade persoalan yg telah terlambat dtg utk aku betulkan. Yelah, kenapa dulu aku tak lebih bersungguh2? Kenapa aku x rebut peluang dpn mata utk banggakan mak ayah?

Mungkin kerana aku x nampak semua ini akan dtg pd aku. Dan, bila mana aku pulak yg mendidik, aku rasa pelajar2 aku pon mcm aku dulu. Belum nmpk masa depan yg dianggap jauh. Sayang sungguh. Betul, takdir sudah Allah tentukan. Bukan mahu melawan takdir, cuma nasib diri manusia boleh berubah jika usahanya lebih dari yg lain. Mungkin ini yg aku kena 'nampakkan' pd pelajar2 aku.

FJ : bukan kaunselor je yg boleh bagi semangat kt org lain.

posted from Bloggeroid

If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)