Tuesday 4 June 2013

I'm enganged! - DYI baju dan hantaran

Assalamualaikum,

Actually entry ni dah siap ditaip di bloggeroid. Due to slow internet connection, bloggeroid x dpt publish the entry. Paling menyedihkan bila, bloggeroid x save pon dalam draft. So, I have to type this all over again. *sigh*

Alhamdulillah, majlis yang dirancang dalam masa yang singkat berjalan dengan penuh sederhana dan baik. Persiapan utk majlis aku ni mmg dibuat last minute. Sebulan sebelum majlis baru mula buat persiapan. Aku dan keluarga dah bersetuju utk buat majlis sederhana. Jemputan pun dari keluarga rapat dan jiran-jiran. Ada lah jugak aku jemput kawan-kawan yang tinggal dekat2 rumah. Xde tempah kanopi, katering, pelamin bagai pon. Baju pun x tempah. Semua pon DIY, cuma perlukan org utk mekap sbb x reti nak buat sendiri. Simple, tp dah cukup utk aku dan keluarga. Pihak lelaki pon xde masalah. Ada sesetengah org, mungkin x suka majlis simple mcm ni. Bagi aku, bertunang je pon, x perlu nak berhabis sgt. Yg penting, nikah nanti. Kan?

1. Baju

Lebih kurang 5 minggu sebelum majlis, encik fiancee ajak pergi kedai kain, nak beli kain utk buat hantaran tunang katanya. Kitorg decide utk beli kain sedondon warna putih. Nanti boleh pakai terus utk akad nikah. Beli kain pon kat temerloh je - dekat dengan tmpt aku kerja. Xdenye pegi jakel bagai. Kain pun murah je, RM 12.50 semeter. Waktu ni, belum decide pon nak theme color yg mane. Sbb encik fiancee kate warna biru cantik, so, kami beli kain warna biru utk buat baju tunang. Mak aku pandai menjahit. Mak tolong jahitkan baju, aku buat sendiri beading dan jahit border lace.

Close up lengan baju yg dalam proses - malu nak tunjuk baju penuh
Kos baju

Kain RM 12.90 x 4 meter = RM 51.60
Border lace RM 22.00 x 2 meter = RM 44.00
Pearls RM 2.50 x 8 = RM 20.00
Total = RM 115.60

baju siap
Katakanlah aku sewa baju utk bertunang, kos sewa dalam RM 150 - 200, tapi aku x boleh simpan baju tu. So, lebih baik kalau buat sendiri. Aku xde lah pergi mana2 kelas jahitan pon utk buat beading, bantai je mana yang rasa sesuai.

2. Hantaran

Coklat hershe

red velvet cake
kain pelikat

Towel
kuih

baju melayu putih - utk akad nikah nnti

Sejadah

Buah-buahan

Candy - Sticky
Struggle btol aku menaip pakai hp ni. Bawak2 bersabar je lah. Dulang hantaran sebenarnya ada 11 dulang. Aku post 10 gmbr je, sbb lg 1 gmbr tu same je dgn gmbr bekas kuih tu. Kuih aku bg 2 jenis. Yg ni kes last minute punya psl. Mula2 nk buat 7 berbalas 9, tp sbb tiba2 pihak lelaki tmbh lg 2 dulang, jd mak aku suruh tmbh jgk lg 2 dulang. Semua ni pun DIY dgn bantuan mak jgk. 2 mggu lagi majlis bertunang, baru aku smpt balik. Sibuk dgn urusan kerja. Sbb tu mak byk tlg. Kalo mak aku x tlg, x tahulah. X smpt agaknya aku nk buat sorg2.

Sebenarnya malu nak tunjuk scene2 waktu majlis berlangsung. Buat entry ni pon sekadar nak share sket pasal hantaran dengan baju. Sebab, skrg ni, ramai suka DIY. Jimat dari segi kos dan lebih memuaskan hati.



If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)