Wednesday 14 September 2011

Anak dara berseni

Assalamualaikum,

"Org zaman dulu kalo nk cari anak dara utk dipinang, dorg tgk cara anak dara tu buat keje dari depan rumah (laman) sampai la ke belakang rumah.."

Tu yg mak gua ckp pagi td, waktu kami bersantai2 smbil buat ape yg patut. Yg pasti, mmg la sepotong ayat tu, bukan dtg out of nowhere. Ada la scenario yg menjerumus kepada dialog tu. Waktu tu, gua tgh sidai kain, manakala mak gua bersenam-senaman membakar lemak sampah. 

Gua : Mak, ade kawan k.long ni cite, mak dia ckp yg dia xde seni sidai kain. Mak dia kate lg, kalo nk sidai kain, sidai la suwa dgn suwa je, baju dgn baju je.. Jgn campur2.. 
Mak : Btol la tu kate mak dia. Kalo mak sidai kain pon, mak akan sidai kain yg besar2 dlu, then baru yg kecik2.. Xde la sidai tuala, kain batik, suwa, pastu tibe2 setoet ade suwa dalam. Pastu, sambung balik dgn kain batik. X ke huduh tu..
Gua : Ye la.. Mmg la k.long x buat gitu.. Mak ni.. *sambil dalam otak duk pk, nak kne rombak ke susunan sidaian ni? rasa mcm da xde yg x kena dgn seni sidaian gua*

gua igt, sbb tu la kot, dia ni wat underware-showcase.. seni punye pasal
[picture from a famous blogger's fb]
Lepas tu la mak gua kasi dialog nun di atas sana. Gua mane boley dgn mak gua. Mesti nk argue punye. Gua ckp, "tu dlu mak.." Dan mak gua sgt pantang kalo gua rasa nk menang dgn dia. Dia counter gua balik. "Dlu ke, skrg ke, kalo benda yg baik tu, kita ikut salah ke?" Then gua malas da nk bazirkan air liur. Gua diam. Diam gua x bermaksud gua setuju. Bila gua ckp dlu lain.. Gua maksudkan org yg nak meminang tu. Dah kalo skrg ni xde dah anak dara yg berseni luwa ke dalam, ke luwa rumah balik, xkan la smpi mak bapak tu (org yg meminang) xnak pinang sape2 utk anak jantan dia, kan? Ade jumpe anak dara yg nk sidai kain di zaman skrg ni pon da ckop baik. Nak demand yg berseni-seni bagai pulak? Gua bukan la nk ckp gua ni moden ke hape. Gua org kampung je pon. Cume gua ckp berlandaskan realiti. 

Tu blom lagi nk cari anak dara yg pandai buat kuih tradisional. Jgn ckp nk buat, name kuih pon x taw. Yg lu org taw, macaroons, strawberry mille-fueille, choc mousse, vanilla puff, etc. Mane lu org nak kenal lompat tikam, kuih karas, tepung bungkus? Gua pon, takat kenal je la, nak buatnye x mahir pon. Tu baru sentuh pasal 2 isu. Belum sebut lg pasal memasak, memotong, menjahit, menyulam, mengait, mengemas, melipat baju, etc. Gua pon x rela nk kupas byk2, sbb ye la kan, gua bukannya pakar. Kehkeh.

FJ : Mak gua selalu ckp gua ni kedekut dgn brg2 gua. 'Heh, mak jgn x taw, kedekut tu pon seni tahu.. Seni jimat cermat.'

If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)