Thursday 22 September 2011

Aku sangkal pendapat yg mengatakan lelaki adalah simple, tak seperti perempuan yg complicated

Assalamualaikum,

Selamat pagi. Aku ada bace satu entry kt #terfaktab. Macam biasa, kisah cinta. Bersegi. Dulu, aku pernah cakap kat diri aku sendiri, yg aku x faham macam mana sorg laki boleh sayangkan 2 org perempuan dalam 1 ms yg sama. Mcm mana sorg laki boleh decide yg hatinya dah terpaut pada 2 org perempuan yg berbeza dalam waktu yg sama. Aku x faham. Dan ada suatu masa, aku claim yg aku faham. Realitinya, aku masih mcm dlu, x faham-faham. Oleh sbb itu, aku sangkal pendapat yg mengatakan lelaki is simple, x mcm perempuan yg complicated. 

Dalam kisah di #terfaktab, sorang perempuan P bercinta dengan lelaki L. Si L dikisahkan adalah berstatuskan suami orang. Selama 8 tahun, P dan L menjalinkan hubungan. 8 tahun, bukan 8 bulan atau 8 minggu. Yg buat aku tambah x faham. Dalam tempoh 8 tahun tu, si L sebenarnya hidup bahagia dgn anak bininya. Ya, bukannya bini dia tak boleh beranak atau dia hidup x bahagia sampai nak cari kasih lain di luar. Apa yg dikisahkan, L adalah lelaki yg bertanggungjawab, penyayang, etc. Dalam tempoh 8 tahun tu, P dah tolak beberapa pinangan lelaki lain. Sebab ape? Tak perlu aku ulas kot. Si kawan kepada P risau tgk keadaan kawan dia, lantas mengajukan sedas soalan, "dia x pernah ajak ko kawin ke?" Kata P "dia mmg nak kawin dgn aku, tapi dia takut.. dia takut bila dia kawin dgn aku, dia akan compromise kebahagian dia dgn anak bini dia.." Oleh sbb itu, aku sangkal pendapat yg mengatakan lelaki is simple, x mcm perempuan, yg complicated. 

Secara jujurnya. Aku tahu apa yg perempuan tu rasa. Aku mungkin tak faham, sbb situasi kita masing2 berbeza sbb pengalaman tu berbeza, kan? Aku tahu kenapa dia bertahan selama 8 tahun. Sayang. Cinta. Rasa memerlukan. Keterbiasaan. Harapan. Aku tahu kenapa dia sanggup menolak pinangan lelaki-lelaki lain. Sayang. Cinta. Rasa memerlukan. Keterbiasaan. Harapan. Jawapan yg sama utk kenapa dia akan sanggup terus menunggu. Betul, mereka masing2 L dan P serious dalam hubungan mereka. Tapi kalau dah L hanya mengharapkan miracle (seperti mana yg aku baca) semata, ke mana akhirnya 8 tahun mereka? Dan miracle yg mcm mane yg dia harapkan utk selesaikan semua tu, aku x pasti. Mungkin miracle isterinya meninggal. Atau P meninggal. Atau dia sendiri (L) meninggal. Baru L x perlu compromise apa2. Baru dia x perlu lost apa2. Baru semunya selesai tanpa dia perlu buat keputusan. Oleh sbb itu lagi, aku sangkal pendapat yg mengatakan lelaki adalah simple, x seperti perempuan, yg complicated. 

Aku setuju dgn pendapat si kawan. 8 tahun dah cukup. Dah cukup utk membuktikan yg mereka masing2 menyayangi antara satu sama lain. Dah cukup utk membuktikan yg L pengecut utk buat keputusan. Dah cukup utk buktikan yg L sebenarnya selfish. Dah cukup utk membuktikan yg L sentiasa berada di sisi P. Dah cukup utk membuktikan yg P sepatutnya x perlu terlibat dgn semua ni dari mula lagi. Aku x menangkan P atau L. Dua-dua salah. Mungkin sebagai perempuan, aku kesiankan P. L tengah sedap-sedap tidur berpeluk-peluk dgn bini dia malam, tapi P makan hati sorang2. L tengah bahagia keluar jalan-jalan dengan anak bininya, P tengah menghitung hari bila agaknya dia akan berjumpa L lagi. L yang dah berjanji dari 2 minggu lepas utk jumpa P tiba-tiba kena batalkan janji sebab anak-anak L merengek-rengek ajak bapak dorang pegi tengok wayang. So, apa yg P rasa? Dalam sedikit rasa bahagia, P dah telan banyak derita. Aku tahu, dan aku boleh ckp, aku faham. Oleh sbb itu juga, aku sangkal pendapat yg mengatakan lelaki adalah simple, x seperti perempuan yg complicated.

Mungkin kamu kamu semua boleh sambung entri aku ni, dengan penilaian masing2. Sambung lah. Kritiklah. Apa2 pon yg terjadi, bila melibatkan hubungan dan org ketiga, masyarakat akan salahkan orang ke-3. Sementelah lagi orang ke-3 tu adalah perempuan. Orang akan kata. Perempuan tu gatal. Perempuan tu tak sedar diri. Perempuan tu perampas. Perempuan tu perosak rumah tangga orang. Orang tetap akan kata, even perempuan tu dah sah jadi isteri, isteri ke-2! 

FJ : Aku teringat cerita-cerita dahulu. 
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)