Wednesday 31 July 2013

Persiapan #2 : Perabot! Bila nak beli?

Assalamualaikum,

Tak lame lagi waktu yg tinggal dalam bulan puasa. Masuk je syawal, maka bulan kawin pon tiba. Masa2 mcm ni dah kira kritikal lah utk bakal2 pengantin. Baju raya, kuih raya, langsir raya dan segala apa yang berkait dgn raya dah ditolak tepi. Yg datang dalam kepala adalah baju kawin, kek kawin, hantaran dan.... perabot! Ramai antara pasangan yg nak kawin skrg nakkan perabot baru utk hari bahagia mereka. Bagi aku, perabot baru x penting sgt utk majlis perkahwinan. Mana yg boleh pakai lagi, yg still elok, pakailah. Membazir adalah x perlu. Byk lg benda lain nk pakai duit ye dak?

Apa2 pon, itu hak masing2. Walau pon begitu, aku ade jugak beli perabot dan barang2 letrik. Jgn salah faham ye. Barang2 tu seme dah loading ke rmh kitorg - rmh lepas kawin. Sebut rmh kitorg, excited la pulak. Haha. Oh, ya.. so, bila waktu yg sesuai nak beli perabot? Sekarang! Di hulan puasa. Rata-rata kedai, segala mcm jenis kedai akan ambil kesempatan bulan puasa utk buat sale raya. So, kalo perlukan perabot atau brg letrik, skrg adalah waktu yg tepat utk beli. Namalah kedai apa pon yg jual perabot, MESTI ada sale!

2 minggu lepas, cik abg ajak gi Courts Mammoth sbb dia ade usha peti ais, tv dgn washing machine kt situ sebelum puasa. Alhamdulillah, rezeki kami ada. Lepas banding2kan harga dgn barang2 yg ada, cik abg decide utk beli peti ais dgn washing machine. Heee.. washing machine 7 kg (brand x igt) + peti ais LG (x igt pulak berapa liter capacity) + shipment = RM1557.

Minggu lepas pulak, kitorg meronda mengusha perabot2. Kat area jerantut, jengka, dan temerloh. Mmg byk kedai yg buat sale sempena raya. Kena pilih je mana yg berkenan dan kena dgn bajet kita. Aku aim nak cari set sofa dgn set bilik tidur. Rasanya, yg basic perabot tu je lah. Aku decide utk beli set sofa kt jerantut, kedai perabot tauke Cina depan TenTen. Murah je sofa tu, kena lah dengan saiz dan design nya. Aku pilih set 1+2+3 sofa. Beli yg L-shaped kang, simple sgt. Tauke kedai letak harga RM799. Aku tny psl coffee table. Dia ckp " harga dah offer maa.. xkan mau bagi free lagi.." Padahal, aku g survey kedai2 lain, even harga offer, dorg kasi je coffee table free.

So, aku btaw lah dia psl tu. Dia fikir2 kjp, then setuju kasi free coffee table. Still lg x puas hati, aku mintak dia turunkan harga RM750. Beberapa minit jgk duk tawar2 harga. Sampai aku kasi ayat, "kalo u kasi harga tu, nnti sy ambek set bilik tidur dgn u jgk".. Dia setuju terus woi! Haha.. Jd pembeli, biarlah bijak. Jadi bijak, jgn jadi penipu. Yg lain nnti2 lah aku cerita.. hehe.. Maka, dapatlah set sofa tu kt aku.

Hari khamis lepas, peti ais sampai. Hari jumaat, set sofa sampai. Alhamdulillah.. rezeki. :)

FJ : Mengantuk dahhhh
posted from Bloggeroid
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)