Thursday 6 October 2011

Alahai KPM..

Assalamualaikum,

Hari ni aku bace utusan online. Kat ruangan forum, ade bdk2 TESL anta surat aduan kt utusan, perihal dorg dah setengah tahun menganggur, dan hal ehwal dorg x diambil peduli oleh KPM. What to expect? Aku dan rakan2 lain pon jadi mangsa kes yg same kot. Bila kitorg tny tntg bila kami akan mula keje, bila KPM akan umumkan penempatan, jawapan sama je sepanjang masa; tak tahu lagi. Ya, inilah dia Kementerian Pelajaran Malaysia. Sgt 'efisiyen' buat kerja. Peduli apa aku kalo ade org2 KPM bace ni pon. Selain aku, beratus-ratus lagi cikgu lain tgh tggu posting. Beratus-ratus lagi yg tengah menahan geram kat KPM. Selain bdk2 batch aku, bdk2 TESL tu, ade jugak budak2 program lain. Dr rakan2 aku yg buat french kt Besancon, dorg yg lepasan IPBA bulan june baru2 ni pon, hadapi masalah yg same. Dan alasan yg KPM bagi, juga sama; tak tahu lagi bila akan dpt penempatan. Bdk2 grad UPSI under scholar KPM pon mcm tu jugak. 

So, persoalan aku sekarang ialah; 

Kenapa KPM nak sangat sponsor budak2 belajar, kemudian ikat mereka dgn kontrak mengajar bertahun2 tapi lepas 3-4 bulan budak tu habis belajar, KPM still xnak panggil dorg utk mulakan perkhidmatan??? 

Kenapa susah sgt nk explain kepada kami semua tentang apa sebenarnya yg berlaku dalam kementerian yg menyebabkan penempatan kami semua ditangguhkan? Kalau lah pihak KPM cuba utk communicate dgn kami dan explain what's actually going on in the ministry, aku sungguh yakin, kami2 semua juga akan cuba memahami keadaan atau situasi tersebut. Maksalahnya, xde sebarang explanation pon. Sbb tu, kami marah sgt, tahu? 

Sampai bila kami semua perlu menunggu sedangkan pihak KPM ambil inisiatif utk berdiam diri? Betul, kami ni pendidik. Tapi, kami jugak manusia yg perlukan duit utk hidup. Dah besar panjang pon, xkan nk harapkan duit mak bapak lagi? Sedangkan, sepatutnya, kami2 lah yg bantu mak bapak pulak. Mcm yg student TESL tu ckp, disebabkan kami ni terikat dgn kontrak dan, xtaw bila la nk mula bayar kontrak tu pon, kami terhalang utk mintak kerja kt tempat lain. Sbb apa? Mana ade company yg nak ambil org keje utk sebulan 2 je? Kalau ada pon, masalahnya kami x boleh nk beritahun berapa lama kami boleh keja disitu. Faham x? 

Aku dan rakan2 diikat selama 8 tahun utk berkhidmat dgn KPM. Tapi, selepas 4 bulan grad, hari pertama utk mulakan perkhidmatan pon blom mula lagi. So, agaknya, umur berapa baru kontrak kami tamat, ye??

Orang boleh ckp, "sabar.. sabar.. nnti ada lah tu dorg panggil..." "ala.. cari je la keje kt company mana2 dulu.." Tapi, orang2 tu x faham. 

FJ : Ni semua agenda utk suck up BN dlm PRU13 ke??????????? 

If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

Post a Comment

Have something to say? ;)