Sunday 22 March 2009

Hidup Dengan Penuh Syukur

Aku insafi diri bile aku tgk keadaan dia. Siapa? Meh kita start ngan mukaddimah. Aku taw ade student dpt 20A SPM tahun ni. Aku taw dia dr kelantan. Tp, aku x taw hidup dia mcm mane. Bile aku taw, Masya-Allah, aku rs beruntungye aku. Btol2 beruntung, jauh skali keadaan aku lebih jauh selesanya, walopon aku kurang dr org lain disini. Dia (Nik Nur Madihah), lebih dr kurang! Aku kagum dgn hidup dia, usaha dia, kejayaan dia. Bg sesiapa yg nak taw ape yg aku mksdkn, bleh rujuk kat sini. Ni seme, cebisan2 berita yg aku search dr arkib utusan online. Mungkin ade lebih byk cerita lain lagi, so bleh cube new search. :) Ok, ape yg aku kagumkn? Ni utk org2 yg malas klik link yg aku bg tu. Dia seorang anak nelayan, tggl dlm sebuah rumah yg uzur, dgn sewa RM90 sebulan (tu pun, mak ayah dia x mampu nk bayar, n sewa rumah dorg tertunggak selama setahun) bersama mak, ayah n 3 org lagi adik2 nya. Dia x pergi tuisyen sbb x mampu. Dia slalu puasa sbb xde duit nk beli makanan. Ade jugak aku terfikir, dlm zaman skrg ni, ade lg org hidup mcm ni? Tp, dia berjaya dgn sgt cemerlang dlm SPM dia. Oh, mungkin ade org ckp, alaa.. SPM je. Tp, cube korg pk balik, ms korg SPM dlu, mampu ke nk dpt 20A? Mampu? Kalo ade 12 subjek pon, dah tercungap.. ni lagi laa 20? Student2 cemerlang SPM sblom ni, mungkin la x heran sgt, sbb kehidupan paling kurg pon sederhana, yg senang tu x yah ckp la. Lepas dia diumumkn sbg salah sorg best student, berpusu2 org dtg nk bg bantuan. Nk hantar pegi haji la, nk bg tajaan further study kat oversea la, bg duit, bg laptop, nk buatkan rumah, nk bayarkan tunggakan sewa rumah, etc.. Ok, aku x ckp tu seme x bgs. Bgs. Tp, kenapa sebelum ni xde pon org nk tlg byrkan sewa rumah dia? Alhamdulillah, Nur Madihah sorg tabah, mampu utk bersusah payah belajar walopon hidup dia susah. Mcm mane plak dgn org2 lain, yg bijak, tp sbb xde duit, terpaksa berhenti sekolah, kne keje, utk bantu mak ayah cari duit? Kalo org2 tu dpt bantuan yg same, mungkin dia pon boleh berjaya mcm Madihah jugak. Ade x pihak2 yg sedar tentang ni? Herrrrmmm, maybe I'm too emotional about this. Cume aku rs, kita semua perlu sedar, kalo kita rasa kita susah, ade org lain yg lebih susah dr kita. Malu lah kat diri sendiri..
If you have enjoyed this entry. Please feel free to bookmark it using your favorite social bookmarking site

2 Responses so far

  • rezeki tuhan bagi....tu rezeki die beb... :)...dah study mcm nak mati....bapak tak mampu kasi hadiah...org kasi hadiah pun jadi ler...hehehehhe....bace berita die kan ?....MARA kasi biasiswa.....hehehehhe.....bapak gue tue masuk paper...har har har....

  • looor,, ye ke?
    taw psl mara tu,,
    tp x taw la plak psl ur dad tu.. hehe

  • Post a Comment

    Have something to say? ;)